Followers

Tuesday, October 9, 2012

Graduates Employability Enhancement Course


Hallu…

Perghh.. this 2 weeks.. aku memang bz bagai giler kentang.

GRADUATES EMPLOYABILITY ENHANCEMENT COURSE

Last week kena attend kursus selama 4 hari anjuran Capacity Building Programme for Graduates (CBG) dekat CMM Semenggok.

Stay di sana memang satu dugaan. Aku expect kiteorang akan duduk dekat blok yang macam ala-ala hotel sama macam tempat kiteorang pergi orientasi dulu. Sampai sana bantai pulak kena duduk dekat asrama Kenyalang sebab blok yang aku maksudkan diguna oleh dak latihan induksi. Bantai lagi minggu tu ada masalah air dekat tempat aku. Memang dugaan.

Paling best bila waktu malam tu, kiteorang boleh buat aktiviti bebas. So, selama 3 hari kiteorang habiskan dengan karaoke sampai hilang suara. Buat-buat pulak dapat kawan baru. Lagu dangdut, lagu 90 an, lagu omputeh. Semua layan. Memang siok bah.

Tentang kursus?

Dah namapun kursus memanglah banyak input yang aku dapat. Banyak kumpulan peserta latihan dah menghadiri kursus ni. Batch aku memang beruntung sebab kursus kali ni kiteorang didedahkan dengan keusahawan. Kumpulan-kumpulan awal sebelum ni tak didedahkan langsung pun tentang keusahawan.  Malangnya dari semangat yang berkobar-kobar nak attend kursus keusahawan, jadi down pulak sebab tengok speaker tu macam langsung tak fokuskan macam mana cara nak buka perniagaan lain. Yang dia dok asyik sembang macam mana nak buat bisnes kontraktor je. Dalam 39 orang yang ada, mana ada semua yang minat kontraktor?? Tapi adalah jugak dia bimbing sikit-sikit kat mana dan bagaimana kita nak mulakan perniagaan dan apa yang kita perlu buat. cuma bagi aku, penerangan yang dia berikan agak kurang menyengat la. BAGI AKU.


Jadi..aku akhiri kursus keusahawan selama 2 hari dengan mata yang macam ni..



PREPARATION FOR INTERVIEW.

Encik Arif Azahari, speaker kiteorang untuk kursus hari ke 3 dan ke 4 memang the best speaker. Dalam kursus ni ada sesi musahabah diri yang membuatkan aku mengalir air mata sebab mengingat kembali perjalanan hidup aku dari kecil hingga sekarang. Dia siap tunjuk lagi video perjalanan seorang bayi yang berjuang untuk hidup.

Encik A.A kongsi banyak tips untuk persiapan awal untuk temuduga dan beliau jugak turut kongsi apa soalan-soalan yang biasa ditanya waktu temuduga dan of course cara nak jawab soalan tersebut. Selain tu, dia turu tekankan mengenai penampilan yang sesuai untuk menghadiri temuduga (nanti aku kongsikan untuk entry akan datang)

pstt...korang patut tengok vc ini.. membuktikan...kita boleh buat apa sahaja kita suka jika kita berniat untuk melakukan..



ini gambar sekitar kursus.. photographer: cili padi:)






The last session of course, kiteorang kena buat mock interview di hadapan Encik A.A..serius. Nebes giler walaupun benda tu cuma tipu-tipu je. Alhamdullilah… Komen yang aku dapat semuanya ok. Cuma encik A.A tegur aku cakap cepat sangat. Tak de brek langsung. Haha.

Dan sudah semestinya aku akan merindui mereka yang aku baru kenali waktu kursus ni especially Miss NANA.. J

Semoga satu hari nanti, kita jumpa lagi. Kita karok sama-sama ha…






Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

2 pekopon comel mengomel:

wantie said...

cam na ek mock interbiu tu. ish.. lama dah tak pi tebiu. mesti ngeletor lutut.

Anonymous said...

palinq x suka nak gi course ni hehehe