Followers

Tuesday, July 24, 2012

Riang Ramadhan Zaman Kanak-Kanak


Teringat aku zaman aku gik kecik-kecik dolok. Seminggu sebelum nak raya, kamekorang sekeluarga mesti balit kampung. Aku lah orang paling rindok bena. Nak temu ngan 2 orang tunggal kesayangan ku di kampung. Sampe jak kampung, pegi rumah ninggal nenek. temu dak ninggal nenek ku. Manas enjen dirik lok. Kakya alu terus lesap pergi rumah tunggal. Selagi sik ditunggah pulang, nang sik tauk reti pulang.

Maka bermula lah kehidupan aku yang selamak tok tinggal di kawasan bandar menjadi anak kampung. Haha. Waktu kecik-kecik dolok sikda ngenal dirik ya lelah posa ka sik. Yang tauk, main jak dari pagi sampe petang.

Kerja kamekorang main basikal ngeliling kampung.. mun sik main dibah rumah.. kadang-kadang mekorang main dango.. pernah sekali mekorang datang sot-sot nak polah khemah guna guni.. nang lekak lekek tetak gara-gara khemah sik jadi. Badan pun setengah jak pat masuk dalam guni ya. Belum gik cerita main dalam air waktu hujan lebat.. tang ada-ada pande banjir depan rumah aku.. pande rindok indah berendam dalam air bertakung ya. Sikda pun nak pike ada ular ka, mijak kaca ka, nemu ulat ka.. yang mekorang tauk, main jak.

Ya kerja pagi sampe petang. Bila dah malam.. dah berbukak.. aku akan tunggu dak nya pulang tadarus, pasya mula baru kerja mekorang. Mok tauk apa?

Main mercun…

Acara wajib ya. Ya mun malam 7 likur la.. Ya nang meriah bena la. Setiap rumah pasang pelita. Tambah gik macam-macam jenis mercun dimain. Contohnya kedak mercun roket (nok pande meletup di langit ya) Tapi aku cuma berani main mercun papan dengan bunga api jak. Haha. 

         

GAMBAR HIASAN SAHAJA


Pernah sekali ya, mekorang ubah suai main.. mercun papan kan ada banyak.. tapi kamekorang cabut sigek-sigek. Nang best juak bunyi ya walaupun sik nyerin bena. Biasa mekorang main sgek-sgek. Kakya tikam kat sama dirik. Sapa kenak, nasiblah. Haha. Sekali aku tek lambat tikam mercun ya. Nang “semepak” jak bunyi. Meletup kat tangan aku.. haha. Boh riso. Tangan aku masih cukup 10 gik. Nama gik miak eyh..sik duli. Main agik mercun ya. Belum gik tambah bunyi meriam ditunok. Dah orang sebelah rumah bakar meriam.. orang seberang nun bakar juak. Sik mok kalah. Nak berdentum-dentum juak bunyi meriam. Bunga api aku paling suka? Bunga api yang keluar bintang mun dibakar. Kacak gilak.. Ok.. paling-paling meriah bena bila orang ngumum esok nak raya. Nang bage apa jak miak main luar rumah. Arum bulak macam bunyi orang berperang jak. Dak orang tua nang ndak alah-alah melatah tegal bunyi mercun dentum-dentum. Nang meriah gilak-gilak oi..

Tapi… nektok.. suasana ya dah sik dapat dirasai gik. Insyallah, jika umur panjang tok adalah tahun ke 5 aku beraya tanpa ninggal nenek2 aku. Sunyik jak asa. Nembiak nektok pun dah jarang keluar rumah kedak dolok. Kak abis tadarus alu pulang rumah. Nang ada juak kedengaran bunyi mercun ya, tapi nang sik semeriah waktu aku kecik-kecik dolok. Bunyi meriam,nang sikda bunyi lagik dah. Madot dah upa. Mungkin sebab aku dah besar kali aku sik rasa seronok dan merasai kemeriahan bulan posa ataupun keadaan semasa yang berubah?


Apapun..aku rindu zaman kanak-kanak ku..

Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

9 pekopon comel mengomel:

lelamaisara said...

betul la...rindu itu zaman kanak2...:)

dayteen lea said...

cantik polka dot blakg tu

done follow

ikan bilis said...

woahh same lah kite miss cho much

Masha Meisters said...

nak jadi kecik balik...tapi xleh....hihi

Masz Sidek said...

dolok masa kita gik kecik2 main mercun sik da ilang tangan kaki... sik kedak kinek tok... macam2 kes...

kmk dolok mun main mercun sik berani megang k tangan... mercun ya di cucuk ujung lidi baruk berani main... hehehe...

Hanif Idrus said...

Sememangnya menyambut hari raya meriahny apada kanak-kanak samada berbuka puasa atau jalan raya!!!.
Iskkk..bahasanya agak baku..hehehe

Nurul Husna Mohd Hassan said...

betul tu, zaman budak2 la paling best! :)

Jiwa Perempuan Gila said...

kan best mun dirik nemu ulat sagu . hhehe .

terubat beraie kmek ngan sarawak language :(

BERT said...

zaman kanak2 mmg bes bila time puasa dan raya.. sebab esaitet terlebih dengan duit rayanya.. mercunnya.. terawihnya.. kan?