Followers

Tuesday, June 5, 2012

Tips Untuk Blogger Baru

Dear Bloggers..

Sebenarnya sebelum ni aku ada 2 or 3 bijik blog yang pernah aku buat. Tapi malangnya tak dapat sambutan. Sadis kan?

Blog tu aku buat zaman aku masih budak hingusan lagi. Masih belajar lagi tentang alam maya dan internet ni. Bezanya dengan budak sekolah zaman sekarang, aku rasa satu sekolah tahu apa tu facebook, twitter and dah jadi blogger dalam usia yang muda. Lain lah macam aku dulu. Masih blank lagi menatang apa friendster, myspace (zaman aku)

Ok. Rasa macam dah lari tajuk la. Tak tahu la korang faham ke tak apa aku merapu tu.

Back on the track again.

Entry ni aku buat untuk blogger-blogger yang baru je nak berkecimpung dalam dunia blog ni. Yang betul-betul born baby ni.

Again with my ok.

Maybe aku rasa entry aku ni tak berguna sebab aku rasa ramai kat luar sana dah tahu macam mana nak buat blog kan? Tapi tak kira. Aku nak buat jugak.

Macam mana nak cari follower dan nak buat orang tahu kewujudan blog kita?


Dulu aku bengang blog dah 2-3 bulan dicipta tapi satu follower pun tak de. Dah follow orang tapi tak reti nak follow balik. Apa kes? Sombong sangat. Tapi…. Fikir dulu ye.. kenapa mereka tak follow aku. Jadi caranya supaya tak jadi macam aku yang jahil suatu ketika dahulu… aku ada satu keyword simple. Apa dia?

RAJIN


-       Ya.. betul!!! Kena rajin BW atau nama panjangnya BLOGWALKING. Dah blogwalking tu, janganlah lupa tinggal link blog korang tu. Nanti senang otai-otai blogger visit awak balik. Tak kisah lah mana korang nak letak. Kalau nak senang letak dekat CHATBOX yang terletak di kiri or kanan blog owner. Lebih afdal lagi, korang letak la dekat RUANG KOMEN.

-       Bila korang dah blogwalking, secara tak langsung korang akan jumpa bermacam-macam segmen, contest yang blogger-blogger lama ni buat. Masa first time aku jumpa segmen dan contest ni, aku mati-mati fikir nak kena isi borang ke, kena bayar ke. Yela nama pun contest. Kot-kot ade cas tersembunyi. Haha. Paru-parunya TAK ADA.  Paling kuat yang buat segmen dan contest ni akan suruh korang follow blog dia, like fanpage mereka, visit nuffnang, says, klik churpchurp dorang je. Blogger baru, digalakkan untuk join. Tak nak join contest, join la segmen je boleh.

-       Biasanya bab segmen ni biasanya blogger-blogger lama akan buat segmen tentang up follower blog. So, blogger baru? Inilah peluang korang untuk buat blog korang naik dan terus naik. Bila dah follow segmen yang mencari follower nih, secara tak langsung, blog kamu dan kamu akan mula dikenali.

Jadi, keyword semudah ABC untuk blogger baru. Korang kena rajin. Korang kena rajin visit blog blogger lama dan rajin tinggalkan link blog korang. Rajin join segmen yang boleh up kan jumlah follower korang. I follow you, you follow me back. Simple kan?


Dapat duit dari blogging?


Korang tahu tak, korang boleh dapat duit hasil daripada korang blogging ni.

Ya.

Betul. Aku tak tipu dol.

Kepada blogger baru, perasan atau tak kalau korang blogwalking, korang akan nampak advertisement, ada tulis adsnuffnang, churpchurp, says, heartbeat dan macam-macam lagi la. Inilah channel-channel korang boleh guna untuk jana pendapatan tambahan. Sebab tu la, kadang-kadang kalau korang perasan banyak advertisement dekat blog blogger lama binti otai ni. Kalau anda rajin, kreatif dan sangat pandai, anda boleh dapat dalam pendapatan 250 ringgit ke atas hasil dari blogging ni. Tapi kena rajin la update and buat traffic kat blog korang.
(aku pun dah mula tak faham dengan benda aku tulis ni)

Daftar la sekarang. Free je. Tak kena bayar pun. Para sponsor ni yang bayar kita. Kot-kot nasib baik boleh jadi jutawan hasil dari blogging ni. J


Camne nak edit blog ikut style kita suka?


Aku tak mahir lagi keja edit blog ni. Blog yang aku ada sekarang hasil aku kerjakan hentam keromo dan akhirnya berjaya di edit oleh adik Hana (menang contest edit blog aritu) haha. Pastu aku edit lagi.

Korang try aa search kat Incik Google kita ni. Tak nak versi bahasa melayu, korang check aa English version.

Tak nak jugak?

Korang carik la versi Japanese,korea or what so eva.

Suggestion dari aku?




Nasihat aku la kan. Tak payah la nak letak widget banyak-banyak kat blog korang tu. Korang tahu tak, ada nya macam-macam widget tu la yang boleh buat blog korang lembab nak bukak, berat.

Apa?
Korang ingat laptop je ke yang boleh lagging? Blog pun boleh la. Kalau aku, aku prefer blog yang cepat loading. Senang nak komen. Simple. Blog senang loading ni macam:




Tak tahu la korang punya pendapat macam mana. Tapi yang aku selalu bukak dan cepat loading blognya mesti blog si lelaki. (bangga ah korang) coz yang perempuan ni la yang rajin letak widget macam-macam kat blog dorang. Lagu la, wishlist la, katon tu, katon ni la. Tak apa. Aku pun macam tu jugak dulu. Kini, aku cuba kurangkan. Dan semakin nak mengurangkan tapi tak adalah sampai tak ada widget langsung.


Ok la tu. Cukuplah pesanan aku sampai sini dulu.. Makin lama, makin mengarut pulak aku nanti. Ok.

Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

0 pekopon comel mengomel: