Followers

Sunday, April 15, 2012

Kelas Bahasa Sarawak

Dear Bloggers..


Hari ini, aku nak bukak kelas untuk bahasa Sarawak. Datang ngegeh tek nak. Hehe. Taknak belajar. Skip ke entry lain.

Nak belajar? Ok.

 Untuk pelajaran hari ini, aku cuma keluarkan ayat yang biasa aku guna dalam penulisan blog aku.

Let get started beginners..

Kitak – Awak

Kamek – Saya

Kitakorang – Kamu semua/ Korang

Kamekorang – Kami semua/ Kitaorang

Sidak – Dia orang

Kau – disebut dengan ‘kaa-uu’

Nya - Dia
**Penggunaan kata kitak/kamek biasanya digunakan antara lelaki dan perempuan. Kira     macam lebih sopan la. Contoh macam awak/saya.

Mun – Kalau

Padah/madah – bagitahu/cakap

Sik – Tak

Sik Ada – Tak ada

Maok/mok – Nak

Tok – Ini (contoh: Tok nya barang ko mintak = Ini dia barang ko nak)

Ne – Mana (terpulang pada struktur ayat)

Nun/Sia – Sana

Siney – di mana?

Kamboh - Sibuk
Sitok - sini

Diam – Tinggal

Juh – Jom

Asa – Rasa

Iboh/ boh - Jangan

Besa (sebutan: be-saa) – besar

Besa (sebutan: bey –saa) – biasa (jangan keliru ye)

Sapa – Siapa

Tek – Tadi

Ariya/ ria (sebutan: Aa-ghi-ya) – dulu. (kalau nak sebut “gia” pun boleh)

Kacak – Cantik

Bait – Baik

Mintak – Minta

Berik – beri

Tauk – Tahu

Anok  atau Manas – Marah (perkataan ini pun bergantung pada struktur ayat. Contoh: “Nya dolok nganok bah” – Dia yang marah aku dulu ATAU “Boh manas agik” – Jangan marah lagi)

Diat – Tengok

Bisin – Bising

Ngerepak (sebutan: Ngee-ghi-paq) – Membebel

Paluk – Pukul

Gerek – Kekasih (bukan basikal aa)

Kepak – Penat (bukan kepak ayam)

Dolok – Dulu

Marek – Semalam

Guro – Gurau

Nguyat/Ngatik – Mengusik

Tetak - Ketawa

Antara contoh sebutan binatang yang berbeza:-

Manok – Ayam

Itit – Itik

Asuk – Anjing

Pusak – Kucing

Kerbo – Kerbau

Kambin – Kambing

EXTRA VAGANZA: mun rasa anti dekat seseorang boleh try nganok sidak dengan ayat tok.huahaha. KIDDING JAK BAH.

Kenja/ Kenjit – gatal

Asa kacak – rasa cantik/rasa hensem

Lawa – sombong

Ngegeh – seangkatan dengan perkataan gedik

Paloi – bodoh

Bengal (sebutan: bi-ngal) – Pekak

Rusah (sebutan: ghu-sah) – belasah


Aku rasa sampai ctok jak la dolok ok. Ada masa aku ajar gik.



Okbai!










Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

0 pekopon comel mengomel: