Followers

Sunday, March 25, 2012

Capacity Building Programme (CBG)

Dear Bloggers..

Ohayoo gozaimasu!!  Anata genki desu? Ececeh..tang ada2 jak klaka jepun indah. Almaklum, aku tok JAPANESE LOVER.. ok2..stop mumbling around.. aku baru jak abis prepare resume mintak kerja..so for this free time aku nak tolong all graduate out there yang tengah lost sik tauk nak buat apa lepas abis study..(like me =_=)

Pernah dengar PROGRAM LATIHAN KEUPAYAAN PEMERKASAAN SISWAZAH (LPKS)? Or in English it is called CAPACITY BUILDING PROGRAMME (CBG).. pada yg dengar congrate..anda maju selangkah ke hadapan.. pada yang belum mendengar tok aku nak menerangkan secara ringkas seringkasnya semoga ktkorg mudah faham.. ^_^

Ok2..let get started!!!

(aku buat dalam bentuk point for ktkorg pun understanding ok)



Ø  Program tok dianjurkan oleh Jabatan Ketua Menteri Sarawak (JKM).
Ø  Ditawarkan khas untuk para graduan yang telah tamat DIPLOMA atau DEGREE shj.
Ø  Bertujuan untuk melatih dan membina kemahiran di dalam diri graduan di alam pekerjaan yang sebenar.
Ø  Elaun disediakan. DIPLOMA: RM750   DEGREE: RM920
Ø  Tempat majikan yang terima peserta program tok boleh rujuk di laman web cdak iaitu: www.cbgsarawak.gov.my. (korek-korek ktkorg website ya) certain place yg aku ingat yg ambik peserta utk program tok kedak SEDC, SIRIM, SarawakEnergy, JKR, JKM itself, Yayasan Sarawak, Pejabat Residen & Daerah, PERKATA, and byk gk la.
Ø  Cara nak apply? Visit website www.e-recruitment.gov.my dan apply utk jawatan Program Latihan Keupayaan Siswazah. Ok? Or boleh hantar resume dan sijil-sijil yang sudah disahkan by hand to JKM itself. (alamat boleh rujuk kat laman web www.cbgsarawak.gov.my) or susah2 taip jak cbg sarawak kat Mr. Google ya.. ;P


Apa ktkorg patut tauk?

Ø  Program tok ada kontrak bekerja selama 2 tahun…contohnya dari batch aku dan mereka2 yg selepas aku, kontrak kmkorg akan abis taun depan 30 jun 2013.. whether disambung or x, terpulang kepada budi bicara cdak JKM juak.
Ø  Ktkorg boleh mintak cdak majikan yg ktkorg minat nak bekerja n mintak tolong recommend ngan cdak JKM agar ditempatkan di cya. (kedak aku dolok. Mintak supervisor suggest cdak JKM tempatkan aku di tempat kerja aku nektok ^_^)
Ø  Usually cdak JKM akan tempatkan ktkorg di tempat yang paling terdekat dengan tempat tinggal. tapi ada juak kes yang ditempatkan jaoh dari tempat tinggal. but no need to worry.ktkorg boleh mintak utk ditukarkan di tempat lain.
Ø  Program tok ada menyediakan orientasi selama 1 minggu. Mun bagi yang duduk kat daerah Kuching, Lundu, Samarahan, Serian, Simunjan ktkorg DIWAJIBKAN (no excuses) g kursus di CMM Semenggok. Bagi yang area Sibu, Bintulu, Miri ya biasanya ktkorg polah kursus di Hotel (don’t remember the name). Sijil disediakan.. orientasi ya ada markah ok…..
Ø  Yg sal elaun ya ada potongan EPF sebenarnya… mun lepas potong epf gaji for DIPLOMA= RM665 dan DEGREE= RM810.
Ø  Melalui sumber yang aku dengar.. Program tok ada 3 tahap sebelum cdak tawarkan or serapkan utk bekerja. 3 tahap ya ialah:
-          Orientasi
-          Ujian Bertulis
-          Temuduga
Ø  bagi those yang markah orientasi nya melebihi 60 ke atas, ktkorg akan ditunggah gik utk ujian kedua..yakni ujian bertulis..if succeed ktkorg akan ditunggah gik utk ujian ketiga dan terakhir yakni temuduga. Dan sekiranya berjaya, ktkorg akan diserapkan terus utk bekerja.
Ø  Sekiranya ktkorg tek dapat tawaran bekerja, ktkorg boleh berhenti dari program tok tanpa tunggu tarikh tamat kontrak. Borang berhenti dari program tok boleh didapati di laman website CBG…
Ø  Pada pendapat dan pengalaman aku, ktkorg akan dapat lebih banyak income tambahan if ktkorg pilih bekerja dekat tempat kedak SEDC, Yayasan, SALCRA, Pejabat-pejabat Menteri rather than dari ktkorg kerja kat pejabat residen or daerah.. serius.aku sik tipu..(no offense) pengalaman pun byk…
Ø  If aku sik salah dengar (mun salah harap diampunkan), for those yang qualified…SCORE akan menyediakan peluang pekerjaan utk cdak… (jadi serlahkan diri anda dalam orientasi ok)

Aku rasa takat ya la  pengetahuan yang dapat aku kongsikan pada ktkorg sekalian.. pesan aku, janganlah memilih kerja..utamakan carian pengalaman. Bagi aku, Diploma dan Degree or what so ever ktkorg ada ya just lesen jak utk kta carik kerja..jadi renung-renungkan dan selamat mencari kerja..***





Nota kaki: masih dalam pencarian kerja yang tetap dan sahih. . .






Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

0 pekopon comel mengomel: