Followers

Monday, October 15, 2012

Hantu Urban Legend


Di saat aku menulis entry ini, aku pasti ada sesuatu sedang memerhati aku dan juga memerhati korang yang tengah membaca entry ini. Ha…entah2 dok goyang kaki sambil jelling-jeling kat lappy or pc korang.

Hari ni aku berbaik hati, nak buat entry tentang “mereka” yang legend..



Kak Ponti…

Kalau dengar suara perempuan mengilai… hihihihihihihihi..kak ponti la tu.. orang selalu kaitkan dia seorang perempuan..berambut panjang dan berbaju putih… orang kata kak ponti ni berasal dari perempuan yang mati ketika mengandungkan anak…

Kata orang…kalau badan kita merah-merah,gatal-gatal..tu tandanya kita terkena libasan rambut kak ponti or..kita kena kencing dengan dia..

Amboih…melampau betul kakak ni…

Kalau korang nak lepak dgn kakak ni..korang g la berumah dengan pokok buluh banyak2..pokok berangan..pokok ara yang besa tu….

Hantu Penjual Nasi Lemak

Ni femes dekat budak2 asrama… hantu ni akan menjual nasi lemak di tingkat yang tak masuk di akal dan akan menjual di tepi tingkap..dialog nye berbunyi begini..

“dik..dik..nak beli nasi lemak tak dik?”

So far..orang tak tahu lagi apakah rupe sebenar hantu ni…sebab salu dengar sore die je…amacam?

Ada beran  tak belajar sampai pukul 2 3 pagi..pastu sambil bukak tingkap bilik hostel luas2….??


Hantu purdah

Zaman hantu ni muncul..aku kecik lagi… masih minum susu ibu. Huahaha… tapi dengar cerita hantu ini sangat femes di awal kemunculannya.. orang kata..hantu ni sebenarnya manusia yg mengamalkan amalan yg geng dengan setan tu… dia amat terkenal dengan guna purdah sebab muka dia buruk.. jadi..untuk jadi cantik..die kena buat ape ntah dengan anak perempuan yang masih dara…

Yg best nya hantu ni ada driving licence..sebab dia guna kancil warna merah untuk pergi rumah orang-orang yg dia nak kacau… pastu dia akan tengok selipar yg di luar rumah..kalau ada selipar budak-budak..memang sah rumah tu dia akan pergi…wargh!!!

Trademark die yg terkenal..
“assalammualaikum kum kum”

Toyol

Ni budak kecik yang berwarna hijau yg bertuan dan disuruh oleh tuannya untuk mencuri barang-barang atau wang… aku tak tahu apa kesahihan cerita ni..sebab pernah satu ketika heboh di kampong aku..toyol mengganas.. menampakkan diri dan mencari anak dara..

Apesal anak dara je jadi mangsa…..?

Orang kata…toyol ni akan isap ibu jari kaki kita..sebab tu kalau tido tu..plz tutup kaki…kalau rasa nak tengok toyol pengsan..buat2 la kaki kita berbau..haha..


Hantu raya

Ha…ni aku tak tau antu apa..aku selama ni dok ingat hantu ni muncul waktu raya je…

Korang tau tak kuih celorot? Orang Sarawak tau kuih apa..bentuk dia macam ni…


Kulit ni kalau buang dekat luar rumah..mesti hantu tu akan datang dan makan kulit kueh tu….

Hantu raya sama macam toyol. Bertuan dan boleh menyerupai tuannya ataupun haiwan lain… dia ditugaskan untuk merasuk seseorang.. orang kata..dia makan telur..pulut kuning…makanan dipanggang (amboih..sedap pulak ko makan ye)

Kalau hantu raya ni tak diwarisi…. Tuannya akan mati dalam keadaan berbau busuk…ala macam dalam cerita hantu korang salu tengok tu….


Polong

Polong ni tinggal dalam botol.. bertuan jugak..orang bela polong untuk memudaratkan orang yg dia tak suka..memang busuk hati kan…

Dia makan darah jari tuannya..

Polong ni orang cakap terbang dalam bentuk bola cahaya..cahaya apa aku tak pasti..tapi kalau kita nampak dan kita tegur..polong tu akan jatuh dan mati..jadi..kita boleh la jadi hero dari selamatkan orang yang terkena buatan orang..

Pocong..

Berbentuk manusia yg dibalut dengan kain kapan… dan akan berjalan meloncat-loncat macam hantu cina lompat… orang kata..dia suka ganggu orang dengan menampakkan diri tak semena-mena..dan melompat seiring dgn kereta… amboih..lawan kereta ferari ni…

Hantu bangkit..

Hantu bangkit ni macam manusia biasa..dia akan masuk rumah orang dan makan apa je yg ada kat dapur...pergh…dasat giler…. Orang salu kaitkan hantu bangkit dengan orang kayong.. kalau orang kayong mati, roh dia akan muncul selama 40 hari dan akan kembali ke tempat yg dia suka… lepas abis 40 hari, baru dia hilang… kalau nak tahu dia orang kayong atau tidak..tanya pakwe makwe korang..eh ko boleh makan kedondong tak??

Hantu Galah

Ni orang cakap jin… panjang dan tinggi..boleh masuk olimpik ni… kaki dia diikat dengan rantai…

Dengar cerita orang tua, hantu galah ni asalnya manusia… tersebutlah kisah sepasang suami isteri . isteri dia mengandung.. mengidam nak makan daging apa ntah… dia kata kalau tak dapat, suami dia tak boleh balik.. maka pergilah suami nye ke hutan dan bersumpah..kalau aku tak dapat, aku tak akan balik… sampai sekarang…..




Kesimpulannya.. semua ni rekaan semata-mata. Tidak ada kena mengena yang hidup atau pun yang mati. Yang penting.. semua makhluk ni berasal dari Allah S.A.W. dan ingatlah kita seindah-indah makhluk ciptaan-Nya..

Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

23 pekopon comel mengomel:

Tukang Karut said...

ada satu lagi hantu tertinggal... hantu bonceng...

nur anis said...

banyaknya hantu..huhu

Hanif Idrus said...

Hantu kum kum ini memang popular masa aku kecik dulu ...

Nyue said...

ad ag..hantu kapcai...hahahahhaa...

ad kesempatan nyue sampai ag kat srwk...hehehe...ktk belanje yea..

dya bunga said...

haha..hantu galah tu kalau msuk olimpik msti dpt emas.hahaha

cikeyrah said...

Yang hantu purdah tue pernah dengar masa kecik hhehe

Rozuan Ismail said...

yg hantu nasi lemak tuh dah biasa dgr.huhu

hainom OKje said...

Dalam sejarah hidup OKje.... yang OKje tak pernah dengar adalah hantu penjual nasi lemak dan hantu bangkit.... yg lain adalah jugak he.... Kayong tu apa pulak eh Momo!!!

SHAHZEE said...

ala dik meremang bulu roma k.zee hehehe
hantu kum2 memang famous hehe

Detective Fiqa said...

Nguehh buat df seram sejuk jelahh hahahah

timm_bill said...

ha3!! awat pelik sgt nama dia..

Encik H said...

err..orang kayong tu apa? mohon pencerahan :|

Mieya Atiera said...

Macam-macam jenis hantu yg ada kat dunia nie kan?

Nor Zilla Sensei said...

eh asal cinta pasal hantu je ni..msti mimpi antu mlm td ni..

boni kacak said...

sama la kita...hantu kum2 tu sangat2 popular masa kecik2 dulu...

Kesuma Angsana said...

he he he hantu2 pon KA suka N3 ni

wantie said...

hantu langsuir? hahaha.. dodulu selalu kena usik. menci ar.

sekarang ni dah boleh tengok hantu. nak tau tengok kat mana?

tengok kat TV le. hehehe

Pokok Manggis Depan Rumah said...

bahaya ni.. nanti ada orang ikut lepas baca ni..hehe..

Budak Nakal said...

Hantu ais kini gegar di pawagam berhampiran anda!!! hahaha

http://kozumiro.blogspot.com/2012/10/permainan-tutup-botol-kenangan-sewaktu.html

dinisamsuri said...

hantu kak limah tak tersenarai pun :D

Puteri Kasih said...

macam-macam hantu ada..huhu

Sue PeLik said...

hahaha citer kau neh the best laaaaaaaa momo!!! aku suka kottttttttttttt!! huhuhu

TiranaAduka said...

wah momo...
memang pandai pasal hantu hantu ni ..tak takut ke..?
hehehehehhehehehheheheeeee....

macam biasa je..heheheheh
(gurau je di pagi yang indah ni...)