Followers

Sunday, April 15, 2012

It’s Wordless: 1 entry + 2 Issues

Screw Up


Keputusan SPM diumum bulan Mac yang lepas. Yet, aku rasa isu aku dah basi tapi it seem keep wondering in my mind. Jujur la aku padah, everytime aku waktu berita memaparkan isu keputusan SPM, berapa A’s and so this and that… aku malas nak ambil tauk. Aku prefer tukar channel lain or just shut down the television. I am too bored nak dengar apa punca kecemerlangan cdak dalam SPM. Ayat2 biasa.. Daa…

Tumpukan perhatian sepenuhnya dalam kelas..

Belajar 3-4 jam..

Buat revision banyak-banyak..

Study group dengan kawan-kawan..

Pergi tuisyen..

Belajar tengah malam/ pagi butak.. (burn candle in the middle of the night)

Jangan tinggal solat…

Blablablabla…..

Apa benda la aku merapu tok kan?

Sebabnya aku menyesal la…errrrrrrrrrr……….

If I was who I am today during my precious high school days… aku pasti akan belajar sungguh-sungguh (ayat skema doe) Sekali lagi aku membuat pengakuan, keputusan SPM aku tidak lah berapa membanggakan.  Sik seperti cousin aku yang hampir meniti tangga kejayaan sik lamak gik. I am so jealous of him. (and I am so deathful if he reading this entry)

As of my SPM result yang teramat cantik, aku sikpat masuk maktab. Matrik pun agik la. Arggh!! Tensen dan frustrated nya waktu ya. Rasa gelap jak masa depan aku. Impian aku nak sama belajar ngan cousin aku ya terkubur begitu sahaja. Rasa menyesal sebab sik planning awal-awal for what I gonna to do after SPM.

Dan aku akhirnya apply UPU.. I never give up. Mungkin nasib aku bukan untuk bergelar seorang pelajar bidang perubatan ataupun seorang dalam bidang pendidikan. But still… aku terkilan sebab sik dapat sambung maktab. Aku sik dapat sempurnakan cita-cita aku untuk menjadi seorang guru.. warga pendidik kepada generasi baru… but.. im proud to be who I am now .. Berjaya juak bergelar seorang graduan… wink**




Sijil Pelajaran Malaysia. Diploma @ Sijil Pelajaran Tinggi Malaysia, Degree, Master, PhD, etc.

Apa guna sijil-sijil yang ada tok? Untuk perhiasan? Kebanggaan Keluarga? Bajet cantik simpan dalam fail? Mun ko salah satu or beberapa sijil-sijil ya, it’s mean ko li’ hai la tek??

Zaman sekarang sik sama macam zaman mak bapak kita dolok.. Kesusahan yang di alami menyebabkan sidak sik dapat mok sambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Aku pernah interview tahap pendidikan penduduk di kebanyakan kampung , dan apa yang aku dapati, kebanyakan sidak belajar setakat Darjah 6. Paling tinggi pun Tingkatan 3. Zaman dolok, susah nak tengok orang yang belajar masuk ke Universiti/Maktab. Kira mun ada 30 remaja lepasan SPM, cuma 5 orang jak yang mampu melanjutkan pelajaran ke universiti..

Teringat waktu lecturer aku bercerita tentang pengalamannya. Bila nya dapat tawaran masuk universiti, sekampung-kampung hantar nya pergi belajar. Sebab nya la satu-satu nya yang dapat masuk Universiti waktu ya. Tapi kinektok, suasana kedakya dah sikpat dirasai gik… peluang melanjutkan pelajaran dah cerah walaupun kita kecundang sewaktu SPM. Kinektok ada banyak choices.. IPTA, IPTS, Maktab, Matrikulasi, Kolej Komuniti, Giatmara, Politeknik , and even Form 6. Besides, nak masuk u pun boleh dikatakan teramat senang nektok.. contohnya. Universiti Teknologi Mara (UiTM) telah menyediakan program Mengubah Destinisi Anak Bangsa .. menawarkan program pre-com (dalam bm nya, pra perdagangan) batu loncatan untuk mereka yang kurang berjaya dalam SPM untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma. Kemasukan nya sangat senang. Plus semua perbelanjaan ditanggung sepenuh oleh kerajaan. Tapi masih juak budak2 malas nak belajar nektok. Aku pernah bagi borang tok dekat anak-anak kat kampung aku, tapi..cdak langsung sik berminat! See..dah bagi free pun tak nak.

Sebab ya la orang bumiputra susah nak maju berbanding kaum non-bumiputra. (no offense)

Dah la ya, kerajan turut membantu dengan menyediakan pinjaman pelajaran kedak PTPTN, Pinjaman dari Kerajaan Negeri and also providing full scholarship to those yang berjaya dalam SPM dengan cemerlang. So, sapa-sapa boleh dapatkan pendidikan lebih tinggi kan after SPM?

Dan kini… lahirlah puluhan ribu graduan setiap tahun, daripada pelbagai institusi awam mahupun swasta….

Tapi…

Sejauh ney tahap pendidikan yang kita miliki boleh menjamin masa depan kita?


Isu puluhan ribu graduan menganggur selepas tamat pengajian tak kira dari peringkat diploma ataupun sebaliknya bukan lah satu isu yang baru kita dengar. Aku pun merupakan salah seorang graduan yang kira-kira nya belum lagi mendapat pekerjaan yang tetap. Tapi aku amat berterima kasih atas Kerajaan Negeri Sarawak (big applause.. wee) sebab dengan adanya program latihan untuk lepasan graduan, aku still boleh bekerja dan menambah skill-skill yang ada untuk diterapkan sekiranya aku mendapat peluang pekerjaan yang bna2 tetap.

Graduan macam kamekorang tok bukannya memilih pekerjaan tapi pekerjaan yang belum memilih kamekorang.. betul x?

Dari pemerhatian aku, ataupun aku yang terperasan, orang senang dapat kerja dengan menggunakan tahap pendidikan SPM o STPM berbanding  diploma o degree. Mungkin rezeki mereka tapi boleh dikira guna jari jak orang dapat kerja dengan gunakan diploma o degree. Cik A yang ada kelayakan degree dah 8 tahun menganggur sedangkan Cik B yang hanya ada sijil STPM dah dapat pekerjaan tetap selepas tamat belajar. You see the differences? Dan kenak masalah ya berlaku?

Jadi, bila fikir-fikir balik rasa macam sik da guna jak kan walaupun setinggi-tinggi ney pun kita belajar sebab benda ya belum tentu dapat menjamin peluang pekerjaan pun untuk kita. Yang tetap dilihat, keputusan SPM kita, pengalaman yang kita ada. Tapi aku sik mok mengakhirkan entry aku dengan daya pemikiran yang negative ok. Jadi aku akhiri dengan 3 pesanan penaja:

Pada budak-budak yang masih sekolah atau  bakal nak ambik SPM, please do well dan jangan ingat SPM ya satu benda yang kitakorang nak ambik ringan jak. Masa depan kitakorang bergantung on how well your SPM result would be.

Pada pelajar lepasan SPM 2011 yang dapat result gempak dan membanggakan, tahniah aku ucapkan. Kitakorang maju selangkah ke hadapan. Pada yang kurang berjaya, jangan lah putus harapan. Jika kita inginkan sesuatu, kita mesti berusaha mendapatkan nya. Umur baru 18 tahun. Mudak gik bah. Ilmu boleh dituntut dimana-mana asalkan kita sendiri yang mahu mencarinya.

Pada lepasan graduan yang belum dapat kerja,  Rilex pok. Kita jangan putus asa. Jangan pilih kerja. Kita sik tauk di cney ALLAH nak letakkan kita. Cari pengalaman sebanyak boleh dan letak dalam resume sepanjang-panjang nya. Dah interview tapi gagal? Gagal sekali sik semestinya gagal selamanya. Cuba cari punca kegagalan kita dan perbetulkan kembali.




Okbai.


Nota kaki: Aim for permanent job this year!

Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

0 pekopon comel mengomel: