Followers

Sunday, April 15, 2012

Cinta Platonik


Dear Bloggers..

Pernah dengar tentang cinta platonik?

Ada sesiapa yang tengok siaran Nona pada 1 April 2012 yang lepas? Siaran ya ada mengupas tentang isu cinta platonik. That was my first time aku dengar tentang perkataan ya. Secara sik langsung aku tertarik plak nak mengkaji (rasa ahli sejarah la tek) apa benda hubungan ya. Jadi habislah perut Mr.Google aku selongkar dan aku baca. Banyak definisi dan pendapat orang tentang hubungan unik tok. Tapi aku rumuskan beberapa perkara jak.

Apa ya hubungan platonik?

Dari Wikipedia:

Cinta Platonik adalah sebuah istilah yang dipakai untuk menyebut sebuah perkaitan kasih sayang tanpa ada unsur-unsur tarikan fizikal dan seksual semata-mata.

 (*゜~`*)

Sik paham juak?

Pernah sik kitakorang berada dalam situasi di mana kitakorang suka dan admire gilak seorang kawan yang berlainan jantina, ke hulu hilir dengan nya, lepak sama, makan sama, kua sama. Arum bulak apa-apa kitakorang polah, mesti buat bersama.


Ada sik? Ada sik?

Dalam persepsi kitakorang, benda ya seolah-olah biasa jak. Nothing personal. Kira nembiak zaman nektok padah BEST FRIEND FOREVER or BFF. So, nang sik da wujud walau sikit personal feeling dalam hati masing-masing. Tiada perasaan ingin hidup bersama buat selama-lamanya.

But on the other side of view, keakraban kitakorang ya menimbulkan salah sangka kepada orang sekeliling. Mesti orang padah kitakorang ya kapel sedangkan kitakorang menafikan kitakorang bercinta.

Ya la cinta platonik. 。◕‿◕。 


Mungkin kah hubungan berakhir dengan tarikan fizikal dan seksual?

Nope. Seperti aku padah awal-awal tadik, tiada unsur-unsur tarikan fizikal dan seksual daripada hubungan ini. Kira daknya lebih sayangkan keakraban yang dibina atas unsur sahabat semata-mata. Ada juak antara daknya yang dah ada pasangan dirikpun.



Punca-punca cinta platonik dirahsiakan?

ü     masing masing ego and berkeras tak nak meluahkan perasaan sesama sendiri .
ü     tak yakin hubungan yang dibina mampu dibawa ke peringkat seterusnya .
ü     belum bersedia dan masih berusaha mengenal hati budi masing masing .
ü     takut dan risau sekiranya ikatan persahabatan akan longgar / kekok sekiranya membuat
            sebarang pengakuan .
ü     perasaan cinta memang tak wujud .


Unik nak hubungan ya. Jadi sedikit sebanyak, dapat lah juak mengubah perspesi aku tentang istilah yang biasa aku dengar

Lelaki dan perempuan sik boleh berkawan rapat sebab akan terbit perasaan cinta @ kasih sayang dari salah seorang atau kedua-duanya.. (macam apa terjadi pada aku.)



sumber: Wikipedia & Encik Google & Para Bloggers





nota kaki: cinta platonik aku jadi cinta hati aku.. ahaks


Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

0 pekopon comel mengomel: