Followers

Sunday, February 12, 2012

Tentang Sarawak

Dear Bloggers….

** firstly..aku nak minta maaf awal2 if post aku kali tok mengundang kontrovesi mana2 pihak.. aku just nak meluahkan pandangan… any teguran, I don’t mind… No offense to bloggers yg luar dari sarawak…it just the truth that you cant denied…

S.A.R.A.W.A.K 
WELCOME TO SARAWAK

Hutan tebal…..

errr… orang kat sane tinggal kat tempat macam nie ke?

Makan ulat? Ewwwww..........

Orang pakai cawat bawak parang? Eeeee… Ngeri…

Takde kemajuan..duduk dekat rumah panjang daa….hutan tebal plak tu…matilah aku kena sambung belajar kat sane….NAK BALIK…

Orang Sarawak nie hodoh la.. tak cantik..tak hensem banyak orang kat tempat kiter..(bencik ku dengar)

Yang pernah dok Sarawak (some UP punye manusia konon)

Boring la Sarawak nie.. tak de pape best la… tak de Tesco.. Pavilion, Giant (nektok dah ada ae) Barang Mahal la... Takde tempat macam Genting Highland la etc…. jaoh la.. blalabla…


Ha... believe it or not…tok la benda yang akan difikir oleh kebanyakan orang yang semenanjung tentang Sarawak (no offense) sorry to say la guys.. aku dah temuduga dah orang2 tok and they did actually said that…huhu..aku as local sarawakian (eventhough mix) agak terguris and terbakar juak la bila mendengarnya.. but akhirnya  after 3 years…those guys I mention did miss Sarawak....because of their friendly citizen & some of them, pande klaka Sarawak sekali…(kembang hidung sikit)

Aku nak betulkan sikit ktkorg…. Hutan Tebal.. actually kamekorg kat Sarawak tok tinggal kat tempat kedak tok…



Dan bukan atas pokok macam yang disangkakan… go to hell la mun ko nak madah aku tok just copyright jak dari internet but the fact is true la bongok…mun umah kedaktok….




Tok adalah rumah panjang..tapi kebanyakan rumah panjang kinektok dah kacak wo..kedak kat KAMPUNG SENANGEH SADONG JAYA.. rumah panjang nya rumah batu…kawasan landscape nya boleh tahan la…


Da…there is no such thing nak diam lam hutan tebal dalam dunia yang pesat membangun tok oi…  tga jak bangunan Dewan Undangan Negeri yg dibina baru2 tok… and some of pemandangan bandaraya Kuching… HUTAN TEBAL YAKA…ng bengap takorg mun mikey pia eyh….





Orang pake cawat… nak pa la ditakut takorg ya.. sikda cdak ya makan orang..tok la org pahlawan yang dibangga oleh kaum dayak (iban bidayuh etc) utk pengetahuan para bloggers… ini adalah pakaian traditional sahaja..sik lebih dari ya..biasanya mun ada keramaian ka, perayaan kedak gawai ya bok nya cdak pake pia.. oi..cdak ya pun manusia macam ktkorg pk..pake baju..seluar…dan org bangsa tok ada yg jadi pengurus..lecturer..pendidik..g belajar overseas gk ya..pls la..no such things org Sarawak pemikiran yg kolot…ceh…


Media… Media tok pun satu hal… kali nya bengap juak..nak pa ka ngeso tempat kedak hutan..orang make cawat..... paling suka ngeso la bahagian hutan… flora fauna…kdak org utan la..burung enggang la dan paling best na boyak.. aok..nang la bagus..tapi agak2 la pok…. Ngeso la tempat lain..kedak bandaraya Miri ka… Sibu ka… Sarikei ka..mun dah lejuk gilak tga muka Kuching tek nak….ne ndak orang yang sikda open minded mikey org sarawak tok macam di mention aku first2 tek….


Makan Ulat.. Ohoi..ulat apo?? Ulat mulong la… errrrrrr…gemuk..puteh…nyum2..kahkah..sikda bah.. tapi nak dipadah aku tek.. mena… tapi aku sik pernah makan la..and sikmok makan pun…Haram….. Makanan orang melanau ya bah… melanau yg bukan islam la… kata org lemak2 asanya..kata kawan aku nyaman…digoreng…da..ya pun sampingan jak…bukan hari2 mok makan pun..tapi adala yg bengap manusia ya..pikey org Sarawak tok ceridak..hari2 mok makan ulat dalam pokok ya… ei….what the fish bena juak..

One of kawan aku mempertikaikan sesuatu (org semenanjung ya)…aku pun bok perasan hal
tok..hehe…perasan sik.. misal kata ada org berjual barang or kedey2 ka…perasan sik nya kata kedak tok “SEMENANJUNG MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK” err…may I ask something…mun kita tok satu Malaysia…. Y cant kita buang perkataan termasuk… bukan kah sabah dan Sarawak ya dalam Malaysia….. hope sangat2 someday…someone or some how tolong la buang perkataan TERMASUK ya..

ok…puas ku ngerepak..tok ku nak muji kit..hihihih…first..aku nak ucapkan terima kasih to those yg sudi datang ke Sarawak… thanks a lot coz adanya ktkorg yg datang kat Sarawak tok..dapatlah mengubah persepsi org yang KURENG TAMADUN NYA tentang kemajuan negeri Sarawak macam negeri2 lain yg ada di Malaysia tok.. aha…aku salu teman kawan2 aku beli barang2 kedak tertera di bawah....benda wajib yg mesti cdak bawak pulang bila abis jak semester… (cuti sem) alu la ku promote tempat2 kedak KEDAI KEK LAPIS DAYANG SALHA,BATU 7,  WATERFRONT, INDIA STREET (walaupun sikda pa cya).. wajib ya..hehe…

KEK LAPIS....

TELOR TERUBOK NYAMAN....

KONFORM ORG MBAK PULANG...TERUBOK MASIN....

SOUVENIR LIKE GELANG...

AKU SIK TAUK PAHAL ORG SUKA BELI BENDA TOK..

BAGUS UTK GIGI YG SAKIT...

Aku harap tok sedikit sebanyak dapat la menukar persepsi certain manusia yang tentang negeri sarawak...we are 1 malaysia...so sik salah aku sebagai warganegara malaysia dan juga anak sarawak jati..mempertahankan negerinya..peace no war..








nota kaki: i am sorry if artikel ku kali tok polah org terasa hati.. no offense!










Maafkan Penggunaan Kata 'Aku' Pada Mereka Yang Lebih Berumur

0 pekopon comel mengomel: